Wil je een schaalbare manier om je webinar te delen met potentiële klanten? In dit artikel leer je hoe je een evergreen webinar funnel bouwt en je salesproces automatiseert en schaalbaar maakt.
Inhoudsopgave
- Wat is een evergreen webinar funnel?
- Hoe bouw je een evergreen webinar funnel?
- Hoe krijg je potentiële klanten in het webinar?
- Opvolging na webinar
- Laatste tips
Wat is een evergreen webinar funnel?
Om een evergreen webinar funnel te maken, moet je eerst weten wat het is. De term ‘evergreen’ komt van een boom die tijdens meerdere seizoenen groen blijft. Forever green. In de marketingwereld wordt deze term gebruikt om aan te geven dat content voor een lange periode relevant is en constant kan worden gebruikt. Een evergreen webinar is dus een opgenomen webinar die altijd kan blijven draaien. Zonder dat jij hier elke keer live bij bent.
Hoe bouw je een evergreen webinar funnel?
Om een evergreen webinar funnel te maken, moet je eerst een webinar maken en deze opnemen. Een webinar kan je maken met behulp van simpele software zoals Powerpoint of Google Presentaties. Bij veel webinars is een witte achtergrond met zwarte tekst al meer dan voldoende, dus voor de perfectionisten onder ons: blijf niet hangen op het design. Wanneer je deze hebt geperfectioneerd met de juiste inhoud, een logische opbouw en een pitch met bijbehorende ‘offer stacking’ moet je de webinar opnemen.
De webinar kan een opname zijn die zonder of met publiek is gemaakt. Als je het webinar zonder publiek op wilt nemen zou je hiervoor een tools zoal Loom kunnen gebruiken en de opname bewerken naar jouw voorkeuren. Liever live voor echt publiek? Dan kan je ervoor kiezen om eerst een aantal webinars live te doen en de opname van het webinar die het best heeft geconverteerd als evergreen webinar te gebruiken.
In webinar software, zoals Everwebinar of WebinarJam, is het vervolgens mogelijk om de opname te uploaden. Wanneer je dit hebt gedaan kun je een schema opstellen zodat mensen zich kunnen aanmelden en deelnemen aan het webinar op de aangegeven tijden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om elke dag een webinar te laten zien om 8:00, 12:00 en 20:00.
Als het webinar klaarstaat in de software tool is het tijd om aanmeldingen te krijgen. Hiervoor is een landingspagina nodig. Op de landingspagina kunnen mensen hun naam en e-mailadres achterlaten. Om de conversie op je landingspagina te zo hoog mogelijk te maken, moet deze aan een aantal principes voldoen. Ten eerste moet je een pakkende kopzin hebben. Na het lezen van deze zin moet jouw potentiële klant eigenlijk nog maar één ding willen doen. Zich aanmelden voor het webinar. Speel met de kopzin in op de pijnpunt die jouw webinar op gaat lossen en benoem de transformatie die jouw potentiële klant maakt door het volgen van het webinar. Ten tweede moet je een vorm van social proof op je landingspagina hebben. Dit kan je doen door een klein stukje over jezelf en jouw werkervaring te delen. Daarbij kan je vervolgens een aantal recensies plaatsen die klanten over jou hebben geschreven. Dit verhoogt jouw autoriteit. Tot slot moet je mate van urgentie creëren. Een effectieve manier om dit te doen is door een countdown timer op de pagina te plaatsen.
Hoe krijg je potentiële klanten in het webinar?
Een webinar funnel heeft het doel om een koude doelgroep te converteren naar leads en betalende klanten. Maar geen enkele webinar funnel werkt zonder bezoekers. Om bezoekers in je funnel te krijgen, moet je gaan adverteren. Dit kan bijvoorbeeld met Facebook advertenties.
Je kan dit doen door top of funnel de doelgroep op te warmen met een informatieve video. Hoewel dit voor kosten zorgt, blijkt uit onderzoek dat dit de conversieratio in het webinar verhoogt.
Door top of funnel een video te laten zien aan een koude doelgroep waarin je alleen maar gratis waarde weggeeft, bouw je een relatie. Het is belangrijk dat je in deze video’s nergens naar vraagt. Je kan dit doen door bijvoorbeeld een Facebook Live video te houden van 5-20 minuten en de opname hiervan in stukken knippen en deze stukken vervolgens gebruiken in je advertenties. Het doel hiervan is om jezelf en jouw merk aan een nieuwe koude doelgroep kenbaar te maken op een positieve manier.
Het is belangrijk dat je in deze video’s nog niet om een e-mailadres vraagt, omdat de meeste mensen dan door scrollen. Een e-mailadres krijgen van mensen die je niet kennen wordt namelijk steeds moeilijker.
Vervolgens ga je iedereen die de video heeft bekeken retargeten voor webinar registraties. Door doelgroepen te maken van de mensen die jouw video’s voor meer dan 75% hebben bekeken, zul je dus een doelgroep bereiken die bekend is met wat je doet. De vertrouwensband is dan dusver opgebouwd dat de stap om een e-mailadres achter te laten een stuk kleiner is. De video’s van deze advertenties zijn niet zoals de top of funnel educatief, maar hebben betrekking tot de inhoud van het webinar.
De retargeting video’s maken pijnpunten kenbaar die jij in het webinar op gaat lossen en hebben een directe call to action. Video’s van 45-60 seconden zijn efficiënt genoeg om je doelgroep genoeg informatie te geven om zich aan te melden voor je evergreen webinar. Mensen die op de advertentie klikken gaan vervolgens naar de registratiepagina.
De retargeting video’s kun je simpelweg met je telefoon maken. Uit analyses van onze klanten hebben wij ontdekt dat beweging de gemiddelde kijktijd en de click-through ratio verhoogd. Dus je kan ervoor kiezen om dit lopend te doen met je mobiel in selfie stand.
Let er op dat de persoon in de video dezelfde persoon is die de webinar organiseert. De doelgroep is bekend met die persoon zijn gezicht en stem. Daarnaast is de gemiddelde kijktijd van een video is drie seconden. Het is daarom belangrijk om mensen in die drie seconden te overtuigen met jouw ‘hook’ om verder te kijken. Begin de video daarom met een statement of een vraag waar jouw doelgroep mee zit of als probleem ervaart. Bijvoorbeeld: “Heb jij dat ‘adverteren op Facebook’ al geprobeerd, maar behaal je geen resultaten of denk je dat het niet werkt voor jouw business?” of “Heb jij al verschillende diëten, voedingssupplementen of maanden sporten geprobeerd, maar lukt het je niet om een gezonde levensstijl vast te houden?”.
Het is belangrijk om in de video een kort verhaal te doen wie je bent en wat je doet. Facebook en Instagram worden namelijk overspoeld door mensen die beweren dat zij problemen voor andere op kunnen lossen, dus het opbouwen van geloofwaardigheid helpt bij het succes van je advertentie. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “In de laatste drie maanden heb ik 28 mensen geholpen om een gezonde levensstijl te hanteren.”.
De volgende stap van de video is het pitchen van je webinar. Beschrijf aan je doelgroep wat ze zullen leren en hoe dit het probleem die jij aan het begin van de video kenbaar hebt gemaakt oplost. Je kan bijvoorbeeld zeggen: “In mijn online masterclass leer ik jou in 3 stappen hoe je een gezonde levensstijl combineert met een bruisend sociaal leven. Geen extreme diëten, vieze voedingssupplementen of uren zweten in de sportschool. Slechts 3 simpele stappen die jou helpen om grip op je levensstijl te krijgen!.”
Het is belangrijk om na te denken hoe je het webinar gaat noemen. De term ‘webinar’ is nu al een aantal jaar uitgemolken en je ziet steeds meer de shift naar termen als online masterclass, online training, seminar etc. De naam van jouw webinar kan invloed hebben op het succes van je campagne, want hoewel tech-savvy mensen weten wat een webinar is, zullen andere mensen zich meer aangesproken voelen tot een online training. Denk dus goed na over wat bij jouw doelgroep past.
De laatste stap van de video is de call to action. Je kan hier zeggen: “Klik op de link hieronder om je direct aan te melden.”. Volgens de zeven beïnvloedingsprincipes van R. Cialdini is het belangrijk om schaarste te creëren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te zeggen: “De webinar software heeft een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus meld je direct aan door op de link hieronder te klikken en reserveer jouw plek.”
Opvolging na het webinar
Na het webinar is het mogelijk om bezoekers en mensen die niet zijn op komen dagen op te volgen door middel van retargeting advertenties. Hierin kan je het aanbod dat is verteld tijdens het webinar nogmaals promoten en mensen herinneren aan de bonussen en de voordelen.
De andere advertentie herinnert bezoekers eraan dat de bonussen verlopen. Een bonus die tijdens een webinar kan worden gegeven is bijvoorbeeld een early bird korting. Als een webinar deze bonus aanbiedt, kan je dus advertenties draaien en zeggen: “Meld je voor donderdag 20:00 uur aan, want de early bird korting verloopt bijna!”.
De mensen die zich aan hebben gemeld voor de webinar, maar niet op zijn komen dagen krijgen een advertentie te zien met een nieuw aanbod om een volgende webinar bij te wonen. Stel: je kiest ervoor om je webinars om 9:00, 12:00 en 20:00 uur te houden, dan zou je in deze advertentie een andere webinar met verschillende tijden aan kunnen bieden. Misschien waren de eerste tijdslots namelijk niet haalbaar in hun planning.
Naast het draaien van Facebook advertenties helpt een sterk geformuleerd e-mailmarketing funnel voor webinars bij het verhogen van de show-up rate en de sales percentage. Zorg dus altijd dat de achterkant goed staat, voordat je het webinar organiseert. Op die manier haal je het maximale uit je tijd en geld.
Last but not least
Tot slot en het belangrijkste. Je bent bezig met het opbouwen van een relatie met een koude doelgroep met als doel klanten te krijgen. Een relatie, zoals elke relatie, staat of valt met vertrouwen. Het is daarom sterk af te raden om functies te gebruiken als ‘live chat’, waarmee het lijkt of het webinar live wordt gegeven. Het draaien van een evergreen webinar is een krachtig instrument om je sales proces te automatiseren en schaalbaar te maken. Door er eerlijk over te zijn dat het een vooraf opgenomen webinar is, begin je met het bouwen van vertrouwen.
Heb je hulp nodig met het opzetten van je webinar en bezoekers hiervoor krijgen door middel van advertenties? Wij helpen dagelijks meerdere ondernemers met het genereren van leads voor hun hoog converterende webinars. Dus als je benieuwd bent hoe wij dit voor jouw business kunnen doen, boek dan direct een vrijblijvende strategiesessie door op de link hieronder te klikken. Dan kunnen we de mogelijkheden bespreken!
>>>> Boek een strategiesessie <<<<