Je krijgt veel leads door middel van je Facebook advertenties en wilt gaan opschalen. Moet je nu meer budget op dezelfde doelgroepen zetten of het aantal doelgroepen vergroten? In dit artikel neem ik je mee in verticaal en horizontaal opschalen van je Facebook advertenties.Ā
Verticaal opschalen
Verticaal opschalen is wanneer je een klein budget op veel verschillende doelgroepen zet. ĆĆ©n van de voordelen hiervan is dat je minder afhankelijk bent van een bepaald aantal doelgroepen. Wanneer je namelijk een aantal doelgroepen hebt die volgens doelstelling presteren, is het geen probleem wanneer Ć©Ć©n van die doelgroep stopt met het genereren van leads.Ā
Dit betekent echter wel dat je een grote hoeveelheid aan doelgroepen nodig hebt om te targeten. Je zal veel tijd moeten stoppen in het testen van nieuwe doelgroepen en dit constant blijven analyseren en optimaliseren. Zo behoud je het overzicht van de doelgroepen die wel en niet presteren.
Daarbij zul je de doelgroepen in bepaalde periodes moeten afwisselen. Geef een doelgroep waarbij de CPA (cost per action) te hoog is een paar weken pauze. Op die manier zorg je ervoor dat er weer voldoende volume in de doelgroep komt om op te adverteren.Ā
Afhankelijk van je dagbudget kan je een aantal testen draaien. Elk advertentieaccount heeft namelijk zijn eigen magische getal voor het dagbudget van de doelgroep.Ā
Begin met dagbudgetten van ā¬10, ā¬20, ā¬40, ā¬60 of ā¬80 per dag en test met welk dagbudget de Facebook advertenties de beste resultaten halen. In de meeste gevallen zul je zien dat je advertenties het beste presteren met een van deze dagbudgetten.Ā
Horizontaal opschalen
Dan hebben we het horizontaal opschalen van je Facebook advertenties. Wanneer je horizontaal opschaalt, heb je minder doelgroepen met een hoger dagbudget.
In eerste instantie klinkt dit beter. Minder doelgroepen, minder management, minder werk. Je laat op die manier het algoritme het werk voor je doen. De realiteit is dat horizontaal opschalen niet voor elk advertentieaccount werkt. Om hierachter te komen zul je een aantal testen moeten uitvoeren om te kijken of je een hogere return on ad spend (ROAS) zult krijgen.Ā
Om dit te testen kun je een paar dingen doen:
Ten eerste, de meeste Facebook adverteerders ontdekken dat de doelgroepen een bepaalde hoeveelheid dagbudget hebben waarbij een verhoogd budget simpelweg resulteert in hogere kosten per conversie. Je moet dus per doelgroep testen hoe ver je kan gaan totdat je het plafond hebt bereikt.Ā
Ten tweede kan je testen met een open doelgroep. In plaats van specifieke testen uit te voeren met een aantal verschillende interesses, moet je een doelgroep creĆ«ren die breed is om te kijken wat het algoritme van Facebook hiermee doet.Ā
Wanneer wij doelgroepen aan het ontwikkelen zijn voor onze klanten, testen wij altijd een groot aantal doelgroepen tegelijk. Afhankelijk van het dagbudget zijn dit er 20, vijf of drie. De meeste hiervan zullen niet volgens doelstelling presteren. In feite gaan wij meestal maar met hoogstens twee of drie doelgroepen verder testen. Dus test en zoek naar de doelgroepen die voor jouw business werken op Facebook.
Wil je het runnen van je Facebook advertenties liever uitbesteden en samen het maximale resultaat behalen? Klik dan op de link hieronder en boek direct een vrijblijvende strategiesessie. Dan kunnen we de mogelijkheden bespreken!